Komunikacja stron - czego unikać w trakcie mediacji?
Skuteczność mediacji w zasadniczej części zależy od postawy uczestników, bowiem to w ich rękach leży klucz do znalezienia satysfakcjonującego sposobu rozwiązania sporu. Uczestnicy mediacji muszą pamiętać, że mediacja polega na współpracy, a nie na walce. Strony muszą współdziałać w celu osiągnięcia kompromisu, dbać o właściwą komunikację pomiędzy sobą oraz unikać zachowań destrukcyjnych dla procesu negocjacyjnego.
Jakich zachowań strony powinny unikać w trakcie mediacji?
- Oskarżeń, ataków personalnych, agresji, obwiniania, niepotrzebnych komentarzy, ironicznych czy lekceważących wypowiedzi - takie zachowania zwykle prowadzą do eskalacji konfliktu.
- Zamknięcia na kompromis – mediacja nie przyniesie żadnych korzyści, jeżeli strona jest niechętna do jakiejkolwiek formy kompromisu.
- Unikania odpowiedzialności – należy przyjąć odpowiedzialność za własne decyzje.
- Brak otwartości – jeżeli strony jasno i precyzyjnie nie wyrażają swoich potrzeb, oczekiwań, interesów, mediator nie będzie im w stanie pomóc.
- Nieprzygotowanie – brak przygotowania do mediacji może prowadzić do niekorzystnych decyzji.
- Zachowania, jak na sali rozpraw – celem mediacji nie jest przeprowadzenie postepowania dowodowego, ustalenie, po czyjej stronie jest wina lub kto ma rację. W trakcie mediacji nie należy formułować stanowisk reprezentowanych w pozwie. Mediacja polega na znalezieniu wspólnego gruntu dla porozumienia, a nie wygranie sporu.
Pamiętaj!
Nawet w trakcie konfliktu zbrojnego, strony tego konfliktu wstrzymują działania wojenne, kiedy siadają do stołu negocjacyjnego.